بحث هذه المدونة الإلكترونية

الخميس، 6 سبتمبر 2012

مقاطع

" مفتتح "
جاليلو قال : انا شوفتها بتتحرك 
والكون مدار 
وانا قلبي دار 
والناس لسه ناس 
والعربيات بتتحرك 
ازي اكون ساكت وبتكلم في نفس الوقت 
وجاليلو قال انا شوفتها بتتحرك 
.....................................
" مقطع اول "
بعد الحرب 
الكل طمعان في الغنايم 
كانو الجنود هناك 
على اطرف الخريطه 
مرسومين باللون الاحمر 
حضنين بعضهم .. بغير قصد
كانو ماقتولين في احضان بعض 
اما الخرافة اللي اسمها انتصار 
كانت في وضح النهار بتضوي
شبة السكينه بتاعت امبارح
شوفت وشي فيها وماعرفتنيش 
بعد الحرب 
رجع الجنود مشتاقين للبيت
ولكن لساهم سمعين صوت الرصاص العالي 
ولسه على ملامحهم اثار المعركة 
الدم كان شلال 
وصرخات الاستغاثة
كان الوجع على المشاع 
ازي ياحببتي هانعرف نعيش 
وانا وانتي في الحياة دراويش
ماسكين ادين بعض وبنعدي الطريق 
بنغني وبنشاور هناك
الحرب قامت 
ومات اللي مات 
ازي يا حببتي نبطل سكات 
علمونا الكسوف من بعض 
....................................
" مقطع ثاني "
 اخر مرة شوفتك كان السرير عريان
وانا وانتي كنا حنينين على بعض 
ماعرفش ايه غير مسار القصيدة 
كل السكك بتندهك يا ام العيون حيرانين 
وشعرك السايح كما الموج اللى حافر جوة روحي الوجع
واديكي كانت دفيانين 
اتغسلت .. من كل اخطائى وقررت التوبه 
قررت الصلاة ليكي 
اعترفت بالحقيقه 
اه بحبك وكل مرة بحبك 
ابتديت اهزي في حضنك من الوجع 
بتحضنين ازي كده
وازي  ماكملناش كده 
وليه  سالت ليه 
وانا كنت ايه سعات الرحيل  
اخر مرة شوفتك 
كان المكان مبتسم
الحب غطى على الوحدة 
وكلامي المنشور على روحك وقع
وانا لسه ببداء احكي عن روحي 
لاقيت روحي بتشتقلك
وبشتقلك انا وروحي 
واغيب عن التفاصيل ودوشتها 
اسكر اسكر 
اضيع واضيع
اسمع نبضاتي بوضوح 
وصوت اصحابي اللي حبين يشربوني
في اخر الليل مع البيرة  
اخر مرة شوفتك كان السرير عريااان 
.......................................
" مقطع ثالث "
من داخل اتوبيس الحياة والمشاهد
بيعزف لحن اغنيته الشهيدة 
كان سعتها الحوت لسه مابلعش يوسف 
ولا المسيح اتصلب 
ولا اخر بق براندي اتشرب 
كان للمدينه عيون عسلي 
وانا كنت واقف هناك  

شايفني 
ايوة انا اللي في اخر الصف مكسوف من الفلاش 
بتدور عليا فين يا سيد
cut
( العالم عاقل مش مجنون " محمد منير ")
العالم عايم في الاحلام 
والكون بركان وصبح بلون 
 اظهر تفانينك يابن الايه 
واياك تضحك على مجون 
cut
شرب السجارة الاخيرة 
وخرج من العذاء
مات الولد وهو حزين 
سالت ناس  كتير 
مين السبب 
مين اللي قتل الولد
مين 
مين 
رد عليا خيال الضل 
اتبسم يا صديق 
الجد اصبح هزار 
والهزار اصبح جد
انا الوحيد اللي شايف كل افعالك
cut
لا مش cut انا لسه هاكمل 
رديت بصوتي المرتعش من الخوف 
انا ايه عملته لكل ده
صرخ الخيال فيا 
انت اللي قتلت الولد 
قولت انا مقتلتوش هو اللي مات
رد الخيال وقالي انت اللي قتلت الولد
وراح الخيال 
ورميت السجارة 
ورجعت للبيت وحدي 
sheko


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق