بحث هذه المدونة الإلكترونية

الأحد، 23 سبتمبر 2012

اعترفات المزمار الموسيقي

" هامش  "
من باب الرد او التعريف او عدم الاستخفاف بالاخر 
لان سب الدين متاح للجميع  وقلت الادب شيئ مفروغ منه وسهل 
لما حد يقول حاجة غلط في حقي وتوصلي قدامي اختيارين 
الاول : اني اسلم بيها واصدق الكلام واستنتج هو الشخص اللي بيتكلم عني غلط ده 
او بيعمل الغلط معاية " ممكن يعمل كده معاية " 
والتاني : اني اساله هو شخصيا ده اذا كان مش كداب وشجاع يعني " وطبعا هاينكر "
هقوله انا وصلني كذا كذا هل ده صح ؟
وهنا ممكن يسكت ومايهتمش باني زعلت 
او ممكن يقول كلام مرسل في المافيش كا نوع من التطفيش والتضبيش 
وانا ابداء اللعن كل تفاصيل الحياة واغضب جدا واشتم واسب وهكذا 
وبعد كام يوم اقول انا ايه اللي عملته ده وايه قلت الاداب دي وليه بيدفعوني الاوغاد للوساخة 
في الاساس انا كائن بيصدق احساسة بس بعد كام موقف من اقرب الناس ليا 
الموضوع حصل فية خلل بقي عندي " اصدق " حاجه و" احساسي " حاجه تاني خالص 
بعد اكتشاف ان احساسي بيطلع غلط كذا مرة 
وبعد اكتشاف ان كائن كان مني فجاة جري بسرعة الريح للشاطئ البعيد جدا 
هو معداش على بحر طبيعي لا ده عدى على بحر رمال .. يعني لو حولت اوصلة هاموت 
انا مش خبير في عمليات المخاطرة دي 
.....................................................
"اعترفات المزمار الموسيقي "
اللي هو انا  
انا بعترف  جدا حالا اني مخنوق جدا وغضبان كمان 
لاني عشت فترة زمانية على رسم بياني غير منتظم 
حاله كده زي مابيقولو غير مستقرة اثرت فيا وفي روحي واستقراري النفسي لحد الان 
الغريب هنا انك تكون انسان مع شوية رعاع مالهمش اي دين ام لازمة 
مش هاقول اسم اي حد لان ده الدرس العظيم اللي  وصل لعقلي المهتك بفعل التفكير 
بس كده بص على الجانب التاني اصحابي دلوقتي قريبين مني 
وكمان في شوية ناس بتلمع دخلو حياتي الايام دي 
بس مش نافع حتى البنت اللي بتنور نقطة الظلام الملعونة في صدري 
مش عارف اقولها خليكي معاية 
انا مش واثق في حد او في اي حاجه
مع اضافة ان في ناس تستحق الثقة ودي جملة جميلة اوي 
بس تعرفهم ازي ؟
اقول انا تعرفهم ازي شوف كده رد فعلهم على كلامك 
وكمان شوف هما بيدوك ايه في الوقت المناسب 
وازي بيتعملو معاك و هل بيقولو كلام عنك مش محترم في ظهرك 
مفضوح جدا انا في التدوينة وعارف ان في ناس بتشمت جدا فيا وحبة اوي شكلي 
وانا غضبان 
انا  عارف من جوة قلبي الصبي 
بس هاقول حاجه بسيطة 
" مافيش اسواء من اللي انا عشتة الايام اللي فاتت "
انا بظن ان دي كانت اسواء مرحلة في حياتي كلها ماتقلش تاثير عن موت حد عزيز 
ويالي بتقول كلام عني بصيغة تهكم قول اكتر واكتر 
فش غلك فيا .. اكرهني كمان 
انا مسامح جدا ومع اني شايف بوضوح قد ايه هما كلاب ... بضحك 
لاني لاول مرة اكتشف اني ممكن اتكلم واصاحب واعيش مع كلاب وللاسف في تفاصيل كمان 
...................................................
انا مش هاقول اكتر من ان انا محظوظ ان عندي شوية ناس طاهرة 
زي " النحاس .. ميدو ... هواري .. كريم ... سمير ... شادي .. سارة .. درة .. شيماء"
الله على اللي حصل فيا حالا اترسمة على وشي ابتسامة :)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق