بحث هذه المدونة الإلكترونية

الثلاثاء، 4 سبتمبر 2012

حدث بفعل فاعل

حاولت انام وماعرفتش 
" نفس الشعور اللي رافض فيا الراحه "
صحيح الدنيا فاضيه حوليا اليومين دول 
بس المفروض هنا.. اني اتعودت على الحكايه دي 
هي لما مشيت سابت فراغ جوايه .. وهما كمان 
مافيش غير النظرة اياها بتاعت كل يوم بليل 
والسؤال المغفل " هاتعمل ايه يا ولد "
شوفت من شويه موضوع عن اضرار الوحدة 
بس المعجزة هنا انها حصلانه لوحديها 
( لا تشرب الخمر يا ولدي فقد تسقط على الارض مرتا أخرى )
صحبي اللي مش فاهمه مابقتش بفهمه ولا بحس بوجودة 
والتاني والتالت والرابع حتى الخامس كمان 
لاني اصلا مش هنا 
انا مستني هناك 
على حدود الشط التاني وصول  سفينة " كريستوفر كولومبوس "
اللي هايكتشف المدينه الجديدة 
طبعا اشتريت سندوتش فول لاني جعان  جدا واشتريت 10 سجاير فرط
وللاسف نسيت اشتري مسكن للروح والصداع والمشكله 
او تصحيح "  مش هاينفع اشتري لان الفلوس خلصت "
دلوقتي حالا انا بسمع " بسكليا .. موسيقى لراجح داوود من فيلم الكيت كات"
مضاف اليها سيجارة كليوباترا منفسه " بس مضحكه جدا "
مع العلم اني مش بضحك حالا .. المفروض اضحك مثلا اني اشتريت 
باخر فلوس معايه سجاير منفسه ؟
سعات لما بخرج من الكوخ بحس ان العالم مجنون جدا ومليان تخريف
اكتر من تخريفي الغير مباح
اه صحيح في كلمة غيرت في رؤيتي انا اتكلمت عن الكلمه دي قبل كده
وهي " الوجع "
في يوم كنت ماشي في وسط اللبلد وسمعت بنت بتقول لصحبتها 
( بس انا شوفته موجوع  ) 
سمعت الجمله دي وبس 
الكلمة دي بترن في وداني جدااااااا
تخيلت كده هو ازي واحد بيوجع واحد تاني وهل كل الناس دي بتكون قصدها ده  ؟
طلع اه في ناس بتكون قصدها ده 
ولكن هنا بيظهر ميكي ماوس علشان يقولي يا شيكو فكك من الهلس والتحليل 
انت مش دكتور نفساني .. انت كمان مليان عك وقرف 
بفتكر حالا لما سالت " خلود  " هو انا ببقى عامل ازي وانا زعلان ؟
"  قالتلي بتبقى ضعيف "
بعد الخروج من العلاقه الغير انسانيه دي 
خرجت خسران كتيرررررررررررررررررر
اه صحيح انا قررت اني ماغلطش فيها تاني خالص 
لاني واثق انها بتقوم بالدور ده على اكمل وجه هي عارفه كويس ازي 
تعمل حاجه تبوظ الدنيا 
..........................................................
بسمع تراك " بسكليا " للمرة العاشرة 
ومن غير اي احساس بالملل او الزهق 
انا عارف كويس اني مجنون 
وكائن ساخر من كل حاجه 
علشان كده بكون انسان بيضحك 
ولكن وانا حزنان مابتفهمش 
( بس تعرفو يا ولاد الافاعي انا لاقيت مهرب او طريق جانبي للهروب من المشكله 
اقولك ازي بص انا بحضني الايام دي بشكل عبقري وبطبط عليا كمان )
وده بيساعد الروح على احتواء الوجع والوحدة الممله 
سعات بحس اني عاوز اتصل بي حد واقوله انا اسف 
بس بعد ادراك شديد جدا للكارثه وابعدها 
اكتشتفت :
*ان الضوء الوحيد اللي خارج من عندي هو ضوء اللمبه الي فوق دي 
*وان الكائن الوحيد اللي عارف انا فيا ايه هو انا 
*وان الحب وهم ولكنه ثابت 
*وان الدنيا عبارة عن ملاهي كبيرة جداااااااااا وعلشان تستمتع بالعاب اكتر 
لازم تدفع اكتر 
* وان الناس اللي بيحبو يتفرجو عليا " انا بحب اقولها كده " مش حاجه خالص 
دول بس جمهور من عرايس الماريونت بيحركهم  الفضول 
* وكمان السرير بتاعي حنين جدا انا بحبه 
....................................................
اما الان اخرج من هنا لاني خلصت كتابه 
http://www.youtube.com/watch?v=fuAvnDmAQ_k

هناك تعليق واحد: