بحث هذه المدونة الإلكترونية

الجمعة، 2 نوفمبر 2012

تفريغ كلام فارغ 4

اولا : 

طلع بس هدوم العيد
والبس واخرج 
واوعي تنسى تعوم في الطين 
ولما تبهدل نفسك خالص 
ابداء صوم 
ولما تصوم 
اغفر ليك 

ثانيا :

لما النخيل اتفرد 
على شط اوجاعك 
حدف البلح على الارض 

 ثالثا : 


اوقات احن لمشكلة بتوجع اوي 
دي المشكلة 
يمكن ساعتها كنت محتاج اتوجع 
وانزف كلام 
يادي الحقيقة المخجلة 
الشعر لازمله الم 
لحظات ملل متقطعة 
او حتى شوق 
او حنين مسروق من جون جوف الامكنة 
والاساله
والممكنات الممكنة 



...............................................
" كل اللي مكتوب فوق ده اجزاء من شعر المرحلة "
..............................................
متاخر جدا انا دلوقتي على ميعاد الحكي 
بس هاخد موصلة سهله جدا توصلني بسرعة جدا 
الموسيقي وشوية المعطيات 
.....................................................
البنت اللي ظهرة في وقت الوجع والقهر 
لانها مميزة جدا عملت كده مع حالها لحالها بس ليا :
 لسه مش مصدقة إنى مش هتكلم معاك تانى 
- مين اللى قال كده !!
- أنا 
- طب ليه كده !!
- عشان أنا حساسة وبزعل من أقل حاجة
- طب وأنا عملت حاجة تزعلك !!
- آه .. يوم ما نزلت التحرير وكنت قلقانة عليك وكلمتك موبايلك مقفول وبعتلك مسج وكل ده ومفكرتش تطمنى عليك لما روحت البيت
- وإيه كمان !!
- لما زعلت منك وبطلت أبعتلك إنت كمان مابقيتش تبعتلى
- وإيه كمان !!
- لما عرفت إنى زعلانة وشايلة منك ومعرفتش تصالحنى 
- وإيه كمان !!
- ممممم .. مش فاكرة لو إفتكرت حاجة تانى هقولك 
- طب خلاص معلش حقك عليا 
- لسه فاكر يا غلس
- ما إنتى قلتى أهوه إن أنا غلس .. نبقى خالصين 
- يعنى خلاص مش زعلان منى !!
- لأ مقدرش أزعل منك .. وإنتى خلاص مش زعلانة منى !!
- لأ مش زعلانة .. أنا أصلآ مبعرفش أزعل منك 
- يعنى هنرجع نتكلم تانى زى زمان وتستحملينى وأنا وحش ومتضايق
- وأستحملك وإنت غلس كمان .. بس مش هستحملك لما ما تسألش عنى
- موافق جدآ
- وأنا كمان موافقة جدآ بأه
 ملحوظة : هي اللي كاتبة النص ده كله 
طبعا انا ماقدرتش المس خيالها البسيط ورحها الجميلة
 بأي كلمة غير 
" موافق " 
شيى عظيم لما تلاقي حد عاوزك حد حابب ياخدك كلك كده زي مانت 
بجنانك و طبتك وعنادك وغضبك 
البنت دي انا تواصلت معاها وانا في قمة الوجع .. كنت متدمر بالمعني والمضون 
شالتني وكأنها امي " دة مش تعبير عبيط ده تعبير على قد المقاس بالظبط "
بنت من زمن الامهات فيها شيى واضح جدا وهو الطهر 
يكفيني انها في حياتي تحت اي اسم واي توصيف 
............................................
هو انا مش هاروح  بقي اشتري طيارة علشان اروح مشواري المعتاد 
من تحت لفوق ومن فوق لتحت و اتعلق على نفس البلكون 
( ترجمه : الطيارة = برندي .. تحت = السماء .. فوق = الارض 
اروح = استمتع .. مشواري = اسلوبي .. اللبلكون = عيني )
..................................................
تقريبا خدت بالي من حاجات كتير جدا 
انا بقول " خدت ... بالي " يعني سرقتة من حاجات كتير 
مابقاش بيفرق اللي كان فارق من شهر 
واللي كان مش فارق من شهر استمر  
وبقيت مش متبلد ولا حساس  " بين بين "
لسه بحب العيال بتوع المناديل لما بيتكلمو معايه 
عن حاجات ملهاش اي معني " بيعملو حاله من الطشاش " 
بحبهم لانهم وضحين جداااااا انا قولت كده في تدوينات كتير 
وبرجع اقول .. هما واضحين جدا 
اكتر من اقرب اصدقاء ليا ده لو كان فيه .. قصدي يعني لو كان في اصدقاء وكدة 
زياد الرحباني  بيقول : صحيح الصراحة بتجرح لكنها بتفيد 
س : هو انت بتقول ايه يا شيكو ؟
ج : بقول ان الحياة فيها خلل 
س : حياتك انت تقصد حياتك  ؟
ج : اه 
س : ايه هو المقياس بتاع الحكم ؟
ج : انا 
س: يعني ؟
ج :يعني 
س : كل اصحابك زفت ؟
ج : لا طبعا .. بس لما بحتاج حد بجد مش بلاقي 
س : هما بيكونو عارفين ؟
ج : هما بيكونو عارفين 
س : قصدي انت بتوصلهم انك محتاج ليهم ؟
ج : انا واضح يا " س "  
س  : يبقي هاتعمل ايه ؟
ج : هاستمر 
س : هما هايشوفو التدوينة دي ؟
ج : ماظنش خالص 
س : عالم الفيس يا شيكو ؟
ج : لا مش هاعمل شير ليها 
س : انت كويس ؟
ج : كويس انك انت كويس 
...................................................
مابقتش بستمتع بكلمة " مابحبش "
انا بحب ... بس مش بستمتع كده حلو 
اه كده حلو 
....................................................
تفريغ كلام فارغ مؤقت بتوقيت الحكي وبتغير 
بس تاثير الجمل كلها على الناس القريبة بيفضل ثابت 
لو حابب تقطحم حياتي استمتع جدا .. لاني بعد كل تدوينة بحس 
اني شلت جزء كبير من الخرف الذهني 
انا بكرة الدوشة لاني انا جويه دوشة كتيرررررررررررررررررر
..............................................
معلش مافيش مزيكا المرادي 
ولا صور 


الساعه 9:30 ص






ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق