بحث هذه المدونة الإلكترونية

الأحد، 7 أكتوبر 2012

" الحادثة "


ابداء من عند النهاية " فلاش باك " يامحترم : 
عملت حادثة وكنت هاموت انا وهواري 
كنا ماشيين على الطريق الدولي مروحين للمدينة المدووشة 
خرجنا بعد الساعه 5 صباحا تقريبا 
ركبنا العربية وخدنا ارشادات السير " يمين يمين شمال على طول "
ووصلنا للطريق الدولي اللي منه هانقدر نروح للمدينة المذكور تصنفها فوق
وابتدت الرحله قولنا نحط بنزين علشان الرحلة بقي ونبقي في الامان 
عملنا كده فعلا
ورجعنا تاني نكمل الطريق 
واحنا ماشيين وقفنا واحد عسكري في الشرطة علشان يركب نوصلة معانه لاقرب دورية 
واول ما ركب الدنيا مطرت بشكل مجنون 
واستمر المطر ينزل ويذيد اكتر واكتر اتحول سيل ضحكنا انا وهواري ووقفنا العربية على جانب ونزلنا اتغرقنا خالص وركبنا العربية زي العيال الصغيرين بنستخبى 
وكملنا الطريق شغلنا اغنيه "ياشابة للشاب خالد  "
وقعدنا نغني وفجاة ( شوفنا عربية قدمنا واقفة في نص الشارع قولت لهواري شغل الانتظار وفعلا شغلنا الانتظار وقربنا جدا من العربية قربنا اكتر داس هواري فرامل وقفت العربية وفي ثانية عربية " لوري.. نقل ثقيل  " خبطت فينا اتفعصت العربية بينا 
والناس في ثواني اتلمت انا وهواري في العربية والناس بتصرخ برة العربية هاتنفخر 
بتالم وهواري كمان والعسكري اللي كان معانة دماغة اتفتحت .\ انا لسه خايف \
الناس بتشد فينا وفعلا خرجنا من العربية )
اتصلنا بالشرطة بعد ربع ساعه او اكتر من حالة الذهول  والرعب
الشرطة وصلت بعد مثلا نص ساعه
 الراجل اللي خبطنا بيقول انا عندي القلب وابنة بيعيط 
هواري بصلي هزيت راسي قولنا خلاص سامح ياعم 
ظابط الشرطة قالنا خدو ارقام عربية علشان تشيل العربية بتاعتكو 
وفعلا حصل اتصلنا بالمنقذ اللعين
الناس اللي خبطونا راحو والشرطة راحت وفضلت انا وهواري 
والعربية المتفعصة وفكرة الكفته 
وقفنا في الشارع العريض بنرتعش من اثر الخضة واللبس المببلول بفعل المطر 
لوحدينا في  الطل في الفراغ فجاة هواري مسك الجيتار بتاعة ولعب مزيكا 
وانا غنيت عملنا اغنية علشان الموقف ده وقررنا مانغنهاش خالص 
هي بتاعت المشهد ده 
" كانت اغنية مضحكة جدا وانا مش عارف جبت اللحن والكلام منين "
بس قعدنا نضحك جدا 
 قولت لهواري انا وانت والاسطورة بتاعتنا مستمرة 
..................................................

( دلوقتي هاقول حاجه مهمة اوي .. انا كنت هاموت بس عشت علشان شيى معين 
في حد محتاجني اكيد ... في حاجه لازم اعملها .. في  لسه مزيكا .. لسه في شيى عم بيصير وشيى بدو يصير ... لسه ماحضنتش ابويا اوي .. ولسه اصحابي بيحبوني لسه لسه لسه لسه  )
.................................................

" من أنا لأخيب ظن العدم "
محمود درويش 









ارجوك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق