بحث هذه المدونة الإلكترونية

الجمعة، 12 أكتوبر 2012

تفاصيل وقعت بسبب الدوشة

( هذة التدوينة  تحت تاثير اغنية " انت عمري" ام كلثوم )
صحيت بسبب كابوس " مش فاكر اي تفاصيل منه خالص " وده احسن بصراحة 
الواحد مش ناقص وجع على الصبح
الايام دي قصيدة " ايام العجب والموت "  بتاعت فؤاد حداد  بتطاردني 
...........................................
عن تدوينات خلود اكتب :
تفاصيل 1 + تفاصيل 2 = فيهم تناقد كبير واختلاف غير منطقي 
بيختلط فيهم الواقع مع الخيال مع العبث مع المصداقية 
" دوشة منظمة او تنظيم للدوشة " 
بس فيهم امل بنسبة كبيرة ... ( امل في اني اقراء) 
مش مهم انا شايف ايه ولا فيا ايه ... المهم انها بتحكي 
الفرق هنا اني لما جيت اكتب عنها كنت قاسي جدا وكنت بشتم في المطلق 
لاني موجوع .. وكنت قرفان جداااااااااااا
بالصدفة هي قالتلي عن طريق التواصل العجيب .. انها عرفة ليه انا بسب 
وببقى عصبي وانا سكران .. وانها عاوزة ترجع 
وانا هديت جدا عن الاول
( تقريبا مابقتش موجوع زي الاول او عديت حاجز الوجع ذاتة )
زي ما هي قالت في نهايه التدوينات " فات الميعاد .. وكأن شيا لم يكن "
مش هانكر خالص ان كان فيه ايام حلوة وذكريات جميل 
وتفاصيل عبقرية جدا .. انا حتى اتخصيت لما لاقتها كتباها بالشكل ده
كنت قبل التدوينة الاولي " تفاصيل 1"
بتسيطر عليا فكرة انها بتحب تاذيني وبس 
يعني هي مصدر كل الشرور 
بس بعد التدوينة حسيت انها فيها الخير 
مش هاقدر انكر بردو اني شوفت معاها وجع ماشوفتهوش في حياتي 
من بعد موت امي اصلا  " تخيل بقى "
طبعا الميزان هايطب عند الوجع لانه اكتر .. الاغرب بقى اني عارف انها عارفة 
في تفصيلة بخط عريض شبة ده 
انا كائن بيحتاج كلام الحقيقي وصدق اكتر مابيحتاج ياكل ويشرب وينام " وبيعني ديما اللي بقولة .. وحببتي هي الكون .. والكدب اعظم من الخيانة عندي وبعرف اشوف واحس واشم الناس كويس 
نرجع للخط الطبيعي بقى 
( الجزء ده يخص خلود  بس )
خدي عندك مثلا :
*انا كان عندي من فترة فكرة اني اتصل بيكي علشان احضنك بس وامشي  
* لما سمعت من كائن اول امبارح عبث كالعادة عنك قولتلة دي كانت حببتي ماتتكلمش عنها كده .. طبعا بصلي بنظرة تشبة التهكم وانا ابتسمت من قلبي .. وانتي عارفة شكلي لما بضحك من قلبي 
* كنت بستنى اتصال منك بيقول انا في الدقي ولازم اجيلك حالا الكوخ 
* وطبعا بتابع التدوينات بتاعتك 
* لسه الحاجات بتاعتك موجودة بس في لوحة الكولاج انا بوظتها وانا سكران 
كتابة عليها " الفنانة "
( في تاني بس ده كفاية لانه منطقي جدا وعلى قدك عندي دلوقتي  )
يمكن انا صحيت يابنتي علشان اقولك الكلام ده في الوقت ده بالذات 
يمكن يدعمك يمكن يفرحك يمكن يحزنك مش عارف بس انا قولت 
...............................................................
ظهور 5 بنات في حياتي في نفس الوقت اللي انا محتاج فيه لاحساس عبقري 
والاغرب انهم مستنسخين من بعض .. بمعني انهم كلهم بيغرقو الدنيا حوليا نور 
طبعا انا فاهم كويس انهم منبهرين بأي حاجه في اي اتجاة 
بس بصراحة بيدولي طاقة هايله انا مسميهم وبنات بلدي الجدعان :)
ماظنش ان في حد هايتخطى المرحلة دي يعني مش هايبقى اكتر من لحظات من طرطشت النور 
وكمان بفكر اخليهم ييجو في يوم التعارف الخوزعبلي اللي بحضرله بقالي حبة 
بتاع الناس الجميلة 
هاعمل حاله من الفرحة في المطلق للناس ياترى هاينفع ده
...............................................................
مشاهد غريبة حصلت  فعلا  :
* وانا بسكر مع حالي كا عادة الايام دي في بار " كاب دور "
شربت خمسة بيرة وده في حد ذاتة مع قوة المكان معجزة 
انا بشرب اتنين بس وبسكر لما بقعد هناك 
المهم سكرت فعلا  وغنيت " مسكينة حببتي السمراء " لــ منير 
في راجل كان قاعد لوحدة هو كمان وكان قدامة 3 بيرة وواحدة براندي صغير 
قام بيتطوح وقعد جانبي وقالي :
-انت صوتك حلو ... غني 
 - قولت انا كنت بغني وانت خلتني ابطل اغني 
- قالي انت لما تغني الناس هاتتلم عليك ده الطبيعي انت زي السكر 
-قولتلة بس انا مش جماد انا مش سكر 
- قالي انت ولد دماغك نشفة فكرتني بيا وانا صغير 
-وهو بيتكلم رجعت اغني تاني لوحدي هو سكت وفضل يبصلي 
- بكى فجاة وقالي ايه اللي وجعك احنا سكرانين وهاننسى 
- وانا حكيتله كل حاجه وسمعني من غير ما يعلق 
وبعد ما خلصت كلام معاة مشي من غير مايقول اي حاجه 
والاغرب حاسبلي على اللي شربتة اصلا 
انا كنت سكران جدا لدرجة اني ماقولتش اي حاجه
 ولا حتى قولتله ايه وفين ومين وازي 
مسالتش خالص تقبلت وجودة وبس 
يمكن علشان شعرة الابيض 
يمكن علشان شبة جدي 
مش عارف بس كان مهم اللي حصل ده 
( انا بيحصل معايه كده لاني بشوف الدنيا بشكل مختلف )
ملحوظة : انا ماقولتش لاي حد عن اللي حصل ده ماحدش كان هايستوعب الحدث
هو هنا علشاني لوحدي وعلشان مانساش 
.............................................

مرتاح جدا بعد كتابة التدوينة 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق