بحث هذه المدونة الإلكترونية

الاثنين، 22 أكتوبر 2012

تفريغ .. كلام فارغ

كان نفسي اسال الناس اللي وقعت من حياتي في الكام يوم اللي فاتو دول 
*عاملين ايه ؟
* انا فرقت معاكم ؟
* هل في ذكريات لسه باقية في دماغكم معايه ؟
* انا زفت مثلا ؟
......................................................
بس كمان بسال نفسي ازي الايام دي بيدخل في حياتي كائنات جميلة خالص 
وصافية جدا وطاهرة كمان جدا 
( "هامش"
تراك.. اثار على الرمال ... زياد الرحباني )
قد ايه يا اخي الواحد بيشوف العجب في الطريق 
كل يوم بيحصل مشهد هو الوحيد اللي بيفضل ثابت من اليوم كله
من غير تحليل وتفحيص وتشخيص , بكل سهوله بيحصل وميض 
دليل ثابت في نفس تاثيرة ومختلف في التفصيلة 
معجزة مصغرة كده على غفلة 
....................................................
شايف نفسي بوضوح الايام دي 
مبتسم وراضي  من غير سبب من غير مبرر للهدوء الغير نسبي 
 عندي حاجة  بتقولي
  انا ماخنتش حد 
ماكدبتش على حد 
كنت واضح جدا مع الجميع 
اقصى حاجه عملتها اني شتمت ناس وكنت قليل الادب 
وسببت ليهم شوية مشاكل 
" بس  طز "  
انا طلع دين امي .. وبطلت اسامح في التمثيل 
ماهو القهوة والكوخ والشارع مش مسرح خصوصي ليا 
يعني لا للتمثيل المباشر 
( حابب تمثل عليا مثل قدام الناس كلها مش معايه انا بس  )
شوية المواضيع اللي كانت متعلقة وقعت بفعل التراكم 
حصل زحمة في دماغي .. وانا بحب دماغي للاسف 
بظن انها في الخلاص  ليا 
....................................................
بتركب تاني وبتعالج من العطل والضرر بكل سهوله 
على غفلة بردو .. بيحصل ده  
وبيحصل كمان اني بنسى الاوجاع بكل سهولة 
اخر تجربة عشتها اتعلمت منها شوية حاجات مهمة حتاكة 
منها :
1- اني عرفت اني عندي مشاعر كتير لسه ماخرجتش 
2- وانا اقدر ادي حببتي ايه 
3- وازي اعرف اختار 
4- و المعني الحقيقي للوجع 
5- الكدب هو ابو الشرور 
6- احترامها ليا 
7-  اللي منك منك " ودي اكيدة جدا ومباشرة جدا وفيها المعني الواضح   "
يعني بتحسك بجد بتعرف تسمع كويس ... مابتقولش اي عدس .. مش ممله 
بتعرف تسرق منك حزنك ... بتعرف تقول كلام في مكانة ... مش بتكسفك خالص وسط الناس .
8- الحضن .. لما احضن واحدة هاحس في حضنها هي حببتي ولا بلح 
9- خصية الشم .. بقيت بشم البشر وبقفش مدعين الانسانية والاشباح
10- ماينفعش اصاحب واحدة مابتفهمنيش اصلا مستحيل مستحيل مستحيل 
..........................................................
عن البلح اقول :
لما بقعد في حتة فيها كلام مابيعجبنيش بقول بلح بكل سهوله 
" بلح " عارف فكرة الاندفاع من فوق الزحليقة 
بالظبط بحس نفس الشعور المفرح ده لما بمشي من قعدة ممله وناسها " بضان "
اقدر اقول بوضوح " انا عشت فترة فوق نخلة .. مصنع البلح ذاتة "
كل اللي خرجو من حياتي كانو بلح 
" اللي مدعي / ة .. واللي كداب / ة .. واللي بيظيط .. واللي خاين / ة .. واللي شبح "
كلهم في مزبلة الذكريات :D
انا ليا بكرا بكل البراح اللي فية 
وكل احلامي في الموسيقى .. و غير كده هايكون في اطار البلح 
والبلح مفيد غصب عن مستوى فهمك للمسالة 
انا فهمت هو فين وازي وليه وامتى ومبسوط 
............................................................
ملحوظة : 
كل المشاعر اللي كانت بيني وبين اي حد كانت بجد 

يعني حبيت بجد وغضبت بجد وزهقت بجد 
واحتاجت بجد وفهمت بجد 

دلوقتي اقدر انام وانا مرتاح 


الساعة 7:54 ص 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق