بحث هذه المدونة الإلكترونية

السبت، 3 سبتمبر 2011

من كام يوم

من كام يوم ظهرت حلات جديد .
اول حدوته هي: اني كنت بتمشئ انا وشادي وفي وسط البلد الساعه 3 الصبح كنا بنتمشي من من غير مانحط خطه .
وتعبنا شويه من المشي وقعدنا على قهوه شربنا اتنين 7up ساقع واستمتعنا بصوت الناس فالقهوه اللي مليان دوشه غير منطقيه بس المثل بيقول ( هو انت قاعد في قهوه )
وفجاه كده ظهر طارق عازف العود اللي سيد درويش امتلك كل تافصيله واحتل حياته احتلال تاااااااام
وقعدنا ندردش شويه عن عمنا سيد درويش والموضوع اتطور لفكره " ماتجي نغني "
حلوه اوي بس هانقعد فين .
وكان الاقتراح من عند شادي قال " تعالو نغني للنيل " نقعد معاه وحشني
وفعلا خدنا القرار
بس كان في مشكله ان في شويه ناس مزعجين جدااا احتلو كل الاماكن اللي ممكن تساعد الوحي انه ييجي . وببتسامه عريضه جدا قولتلهم تعالي نقعد عند الاوبرا " طبعا مش جوه لا بره علي النجيله "
وفعلا قعدنا وابتدت الموسيقي تيجي من السماء .
الغريبه هنا ان في ولد من اطفال الشوارع جه قعد معانه واول حاجه قالها " ممكن سيجاره"
قولتله عندك كام سنه قالي 14 قولتله لا مافيش سجيار في بس موسيقي ينفع
مادش عليا وقعد جنبنا ونام علي النجيله .
فاللحظه دي حسيت باني عاوز اساله ليه انت كده
فعلا جاتلي حاله الفضول وقولتله هو انت ساكن فين ؟
قالي هنا .
قولتله هنا يعني ايه ؟
قالي فالمكان ده.
قولتله يبقي كده احنا ضيوف عندك .
ابتسم وقالي اه
شويه كده واتشغلت بموسيقي طارق واغاني سيد درويش
وكمان شويه هو صحي تاني وقالي انت عاوز تاكل ؟
قولتله ليه بتسال ؟
قالي علشان اجبلك اكل !!
قولتله شكرا انا كلت
قالي انا اشتريت الكوتشي ده ب 50 جنيه ايه رائيك
قولتله جميل اوي
قالي والتي شرت ده والبنطلون ده بخمسين تاني
قولتله انت جبت الفلوس منين ؟
قالي انا بشتغل انا بسمح العربيات في الشارع.
قولتله هو انت ايه حكايتك ؟
قالي ابويا اتجوز ومراته طردتني من الشقه ولما رجعت تاني هو طردني .
وفجاه ابتداء طارق وصديقه وشادي في المناقشه هو ممكن يكون كداب
بس الغريب في الوقت ده انا كنت باصص في عينه .. هو كان صادق
انا صدقتو .
وبعد شويه قولنا احنا هانمشي بقي الشمس هاتديقنا ومشينا كل واحد في اتجاه
واللي فضل في المكان الولد اللي مليان اساله من غير عنوان .. الولد اللي مايهمهوش رائ الناس .. الولد اللي سالني هو انت جعان .
......................
ودي كانت الحاجه الاولي الغريبه اول الحاله الغريبه.
وتاني حاجه هي :
احتياجي الشديد لحب مظبوط علي مقاس قلبي وضحكتي بالظبط
وفكره التدوير علي حبيبه علي حقيقه علي تعريف للمشاعر الجميله اللي خايف تختفي مني من غير رغي الحكايه كلها الوحده ابتدت تلعب الدور بتاعها فالسنه انا اصلي كل سنه كده يجيلي نفس الدور احساس بالوحده شديد مع اني وسط اصحابي واللي هما
مش اصحاب بس لا هما اسلوب حياه بيغير ويبني ويساعد علي السير في طريق الحياه
.................
ماعرفش انا فيا ايه بالظبط
بس حاسس اوي بيا
لما احط ايدي علي صدري
بحس براحه بحس بالنفس خارج بشويش
وشخلله ناتجه عن اخر علبه سجيار
انا جواه الديره المغلقه
شكرا للاهتمام وعدم اضافه اي تعليقات على التدوينات بتاعتي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق