بحث هذه المدونة الإلكترونية

الأربعاء، 23 يونيو 2010

الناس والكلب

القرار الاول والاخير بيرجع ليك ممكن تحب مكان والعكس صحيح بس المهم المكان ده هايحبك ده مش هبل ده بجد المكان هايحبك زي وانت بتحبه ولو كرهته هوه كمان هايكرهك ولا هايكون زعلان جدا علشان ماعرفش يخلك تحس بيه وتتواصل جواه مع روحه
الحيوانات بتحس بايه لما بنشوفها بتبقي كرهانه وبتظار انها بتحبنا وشوف كان واحد بيضرب الكلاب وكام واحد بيصفر ليهم دلوقتي الكلب يحدد ازي الناس ويعرف يفرق بنهم مش ده في شيئ من الظلم شويه علي الحيوانات
مشيو صحبي كان قالي حاجه سحلتني جدا اننا لما بنشوف حاجه غربيه بنقتلها ده بيخليني احس بالجنون هوه الجنس البشري مجنون ايوه مجنون يا رفاق احنا مجانين وبنعمل نفسنا عقلين .
خلوني احكي عن يوم في حياتي اليوم ده كان اول انبارح انا كنت مع هواري وميشو عند مجموعه من اصحبنا وكانو بيقول كل شويه عاوزين نسمع مزيكا كل شويه يقولو كده ده كان بيخنقني بس انا حاولت اسيطر على احساسي ده علشان اليوم مايهربش مني طبعا هما ليهم سبب لما شوفو مزيكاتيه لازم يسمعوهم ملهمش دعوه بالمود بتعهم بس المهم انهم يشتغلو
كان في جانب عبرقي في اليوم هوه اني انا وهواري قرارنا اننا نتمشي في مصر بليل اول حاجه عملنها اننا نزلنا من العربيه في مكان مش عارفنيه وقولنا هانعمل مغامره وكانت لزيزه جدا كنا بنتمشي في شارع فاضي جدا الاحساس ده كان فيه فرحه رهيبه وشئ من الخوف وبعدين ظهر سلم قولنا ياله نطلع عليه وكان السلم ده بتاعت كوبري امبابه
كنت ماشي انا وهواري وماكنش في حد ماشي تاني معانه خالص فوق الكوبر وشفت منظر انا وهو حسينا اننا في فرنسا وفضلنا ماشيين وحنا بنتكلم عن ان في منار كتير في مصر مش جميله بس المنظر اللي احنا شفناه كان جميل كان جميل اوي كمان
وبعدين لقينا كلب محبوس عند النيل كان شكلو محبط من تصرفات الناس اللي مش متقبله وجوده اصلا وكنت انا وهواري بنتفرج عليه وعاوزين نعرف هوه هايعمل ايه هايحاول يخرج وفضل يحاول كتير وشكلو كان فرحان اني انا وهواري بنتفرج عليه ومركزين معاه
وفعلا خرج ووصل لعندي وبعد كده بص على الشارع ورجع تاني لنف المكان اللي كان فيه
يعني هوه اللي مش عاوز يشوف حد اصلا كره الناس تخيلو لو هوه كان عارف اننا مش بنعمل حاجه في الحياه كان عمل ايه ولا كان قال ايه ........؟ مش عارف بس اللي عارفه كويس اني كنت مبسوط جدا وكان يوم جامد شكرا على الاهتمام

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق