بحث هذه المدونة الإلكترونية

السبت، 27 أغسطس 2011

رساله متعاده للتاكيد على وجودي فالحياه


معجون سنان وفرشه ومشط ومرايه وحنفيه ولمبه وحوض
" اللي حصل ده كان الحمام "
تعالي بقي عند المطبخ
" مغلق للتعديل "
مافيش غير المكان اللي بنام فيه وده اكتر مكان مليان ذكريات
لو كنت ذكي شويه كنت عرفت اني لو مش حر كنت هابقي اسطوره
ديما الاحرار بيفتكرهم التاريخ وينساهم بسرعه
وكان التاريخ شخص قاعد جوه اتوبيس وبيبص على الناس بنظره سريعه
مافيهاش اي تركيز
السحاب بيمشي ويخطط على الرمل والسراب بيشدني
ولو مافيش سراب انا كنت ماكملتش ف طريقي كنت زهقت
كنت مت لومافيش سراب انا كنت مت
الامل ديما بيكون شبه الاحباط
اتخيل حاجه مثلا الموت بيسامحني علشان اكون وسط ناس بحبهم
انا
الاصل والصوره و المسخ نسخه من شيئ
مين هاكون ولو كنت ..انا كنت ايه.. وهاكون ايه
" اللي حصل ده اسمو صوابع محشي "
كل حرف وكل كلمه كانت ممكن ماتكنش كده كان ممكن
الحروف كلها تتلخبط وتتكون جمله تاني مليانه حجات تاني ومعاني تاني
بعد ما اخلص كتابه بحس ان الكلام اللي انا قولته هايرفض
مكانه وهايتغير بس انا مش هاشوف بعيني اللي حصل ده
ممكن لا مش ممكن انا اخترت اكتب .. كل الاحاسيس انا اخترتها
اعتمدت علي نفسي وانا بكتب
في شيئ ديما هو اللي بيخليني اكمل كلام
امتئ هايسكت الصوت الخفيف اللي بيشبه الهواء الساقع ويلمس جلدي
وروحي
في مشاهد كتير ليا ممكن اطلع بمشهد
وانا مسكين او اطلع في مشهد وانا ماسك سكين او اضحك
دلوقتي اقفل فيروز واسمع محمد منير وكمان شويه اقفل منير واسمع محمود درويش
وبعد شويه تاني اسمع زياد الرحباني ليه كل ده ليه الناس دي
ليه وجيه عزيز ليه مش تامر حسني او عمرو دياب ليه ديما حد جواه حاجه ليه ديما
ليه مش علشان اكمل شيئ جوايه لا ده اسمو الاحتياج للصدق
"اللي حصل ده حديث مشوش شبه بخار الماء الخارج من
جوه صدري ساعت لما ابص للمرايه واتوه في تفاصيل وشي"
................................
وليه ماتكنش دي لحظه صدق حقيقيه مافيش كسوف انا اصلا مش مكسوف
انا هاعترف لازم اعترف
بحبها .
بحبها لدرجه اني بحس ان لحظات الوحده الغبيه فيها خلل
مابقاش بيعجبني حبي للوحده انا بس بحبها هي بس
كان ممكن المزيكا تكسب اكتر لو كانت المزيكا قالتلي انت لوماكنتش
مزيكاتي كنت هاتبقي مزيكاتي وانا اقول اني بعتمد على كلمات
بتوجعني وصوتي وكل حاجه اتعلمتها وحظي والحظ حظ الموهبه
بعتمد على موهبتي اللي مش ملكي وهي في الاساس ملك الناس
.................................
مافيش حد كان بيوجهني لفتره لحد ماظهر حد وجهني انا التاني
انا بذهق من الذحمه وعلشان انا بذهق من الذحمه ذهقت مني وابتدت مشكلتي
انا المسافر والسبيل
والبدايه لكل حد فالكون كماله انا الكماله بتعتي
لازم ييجي نصر
علشان اصدق الحواديت والنجاح المرسوم فعيون الناس اللي بتسمعني
انا عاوز اقول
حاجه
(.......)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق