بحث هذه المدونة الإلكترونية

الاثنين، 6 ديسمبر 2010

دخل الشتاء

وسعات اقول لنفسي انا ممكن ادهن الحيطان بالون اللي انا بحبه واتخيل اني عملت كده وابقي فرحان جدا او ممكن اخرج من الكوخ واقرر اني اجري فالشارع بسرعه وده طبعا من غير اي سبب واضح بس هي بتبقي حاله كده من الجنون الجميل .
وسعات لما حضرتك تقولي ازيك عامل ايه مش هاقولك انا عامل ايه علشان انا بتغير ومش ثابت بس الاكيد هاقولك اني لسه بفكر وبسمع مزيكا وبجري وفرحان ومصدق بكرا
وسعات اصحئ من النوم العميق علي صوت حد انا برتاح ليه اوي اوي.
وسعات اصحئ امسك الجيتار والعب مزيكا واقعد اضحك كتير واسال نفسي انا بضحك اوي كده ليه وافضل اضحك وارجع انام .
طبعا مافيش حد بيشوف المشهد ده من حياتي بس هو شكلو مجنون حبتين !!
وسعات اقول لنفسي انت يابني ليه مش بتقولها انك بحبها ونفسي تقولي لا يا مان اتقل شويه ماتبقاش مجنون ركز لاتبوظ الدنيا واركز شويه كده واكتشف اني بتكلم مع نفسي عن
الا شيئ عن ولا حاجه .
ثواني كده بص هايحصل ايه دلقوتي :
انا قلبي فيكي يا مصر بس قلبك فين
انتي البدايه المفرحه وانتي السكون انتي الجنون انتي الكتابه والخطوت
انا روحي فيكي يا مصر بس انتي روحك فين
انا قلبي متداره في حضنك بس انتي حضنك خوف
وانا روحي فيكي يامصر بس الكلام مكسوف
انتي الولد وانتي الوليد انتي البلد ام الحكاوي ام الكلام
دنا روحي فيكي وهاشتريكي ماتردنيش متهان
ماتحبسيش صوتك في قلبك اندهي استنجدي بالهرم بالنيل
بأي شيئ مفهوش صويت وعويل
بجزع نخله ممده رفضه تخاف الموت
انا روحي فيكي يا مصر بس الكلام مسجون.
(شيكو)
................................................
والمهم او الاهم يا بشر ان الناس نوعين حبه اشرار وحبه طيبين مافيش نوع تاني
( من فيلم اسمي خان )
هانحط الخوف والكذب والسكوت والكره واي حاجه ليها علاقه بالشر في الخانه الاولي (شر)
وهانحط الطيبه والصدق والحب و المساعده و اهداء الساعه للاخرين في الخانه التانيه
(خير)
يبقي كل واحد منا يدور جوه نفسه ويشوف هو مين هنا وعلى فكره انا شايف ان الخير والشر هي فلسفه كل الاديان السماويه والارضيه .
والحكاوي هاتطول اوي لو دخلنا فالحكايه بس حاول ممكن تغير حاجه بس المهم تتغير علشان تعرف تغير يعني جرب في نفسك وخلي نفسك مرايه عريانه بتظهر الاباعد المستخبيه عن اهلك واصحابك وحببتك والدنيا اسمح لنفسك تشوفها وغير فيها
...............................................................................
حكمه ومش حكمه
1 : ماتستناش من حد يقولك على اللي جواك علشان انت مش شفاف
2: اللي عندو مشاكل مع ابوه وامه لازم تعرف انك بكرت مش هاينفع ترجع تقعد على حجر مامتك او بباك يديلك 50 قرش تجيب شبسي افهم ده وحاجه تاني مش لازم تحبس نفسك بعيد عنهم لا انت حاول تضيف في البيت اي حاجه ممكن تدخل بكيلو موز مثلا .
3: لما حد يحكيلك علي حاجه اعرف ان الحد ده في ناس كتير في حياته كان ممكن يحكلهم بس هو اختارك انت اسمعو كويس ولو هاتقولو على رئيك خلي رئيك ابيض مافهوش شر زي ماقولنا
4 :انا شايف الخوف من الناس مش ده الحل لمنع المشاكل لا يا ناصح المشاكل عندك انت اه انت اللي مش بتعرف تتعامل مع الناس وشخصيتك بتبوش وسط شخصيات الناس لالالالا اسمح لنفسك انك تدخل حيات حد تاني علشان ممكن تكون انت الحل بالنسبه ليه او العكس
كفايه كده دلوقتي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق