بحث هذه المدونة الإلكترونية

الاثنين، 26 يوليو 2010

انا من البلد دي

لو ماتعرفش مصر انا اعرفك عليها :
مصر مش بلد وحشه ومش بلد حلوه ديما كل المقاييس بتتغير في البلد دي وكمان ماتعرفش تحدد اذا كانت منك اوي ولا مش منك والاجمد ان فيها ناس مش عارفين يعني ايه معني الوطن طبعا دي مش مشكلتهم لانهم ماتعلموش في المدرسه يعني ايه وطن ولا ابوهم وامهم علموهم معني الوطن .
تعالي نروح لجزء تاني تخيل كده انك لو حبيت تعرف ايه المزيكا اللي بتميز مصر هتلاقي انها ملهاش لون معين والغالب طبعا المزيكا الشعبيه انا قصدي بالشعبيه مش اللي ليها شعبيه كبيره عند المواطنين لاانا قصدي المزيكا التافه اللي ممكن تعملك حاله من الاشيئ وهبل هي دي المزيكا الشعبيه .
ماينفعش يبقي في فرح من غير المزيكا دي لانهم عاوزين يرقصو وده شيئ مؤسف جدا وغبي في حد ذاته .
ممكن نشوف حاجه تاني ولا كفايه بيني وبنكو انا عاوز اكمل كلام طبعا في جزء رهيب مافيش حد بياخد باله منه الناس مش بتعرف تسمع بعض او بمعني واضح الكل بيتكلم والكارثه ان الناس بتتكلم عن موضوع كبير اوي بطريقه تخليه مش حاجه مهم في الاساس
الحياه في مصر عباره عن شويه ناس عايشين حولين خط اسمو النيل علشان يشربو منه وحاكم قدر يتحدي ربنا وحول الناس من ناس لاصنام ومافيش حد بيعرف يقول لا ولما بيقول لا بيقولها في سره علشان ربنا فوق عندو النار وفي الارض عند الحاكم امن الدوله
انا اتولدت ومالقتش غير حسني ماعرفش انا هاعيش ازي والراجل ده مش موجود في البلد
.................................................................................................
تعالي بقي عند الجزء الهايل اللي في الموضوع : ممكن تقعد على قهوه في وسط البلد وتسمع ام كلثوم انت واصحابك وتقعدو تتكلمو عن ابوك وابوه والقاعده تقلب بضحك والحكايه دي بتدوم لفتره كبيره اوي وتنسي نفسك وهو ينسي نفسو جوه افكارك وافكارو وتحصل حاله من التفاهم المبالغ فيها اللي بتاكد انكم اصحاب هههههههههههههههههههههههه
وسعات كمان ممكن تخرج تتمشي لوحدك وتسمع بنصيحت زياد الرحباني اللي قال استاجر عجله ولف طبعا احنا عندنا مشاكل في حكايه العجله (بنتكسف يعني )
فا انا بقول حاجه تتناسب مع وضعنا كا مصريين اننا نتمشئ على رجلينا .
خلينا في موضعنا ممكن تتمشي وتشوف الحبيبه اللي على قصر النيل اللي اديهم اتشبكت في بعض زي مايكونو ضلوع الصدر تحس سعتها ان في حياه والغريبه او اكتر حاجه غريبه ان الناس كلها لسه بتعرف تعيش عندهم قوه خارقه جسمانيه ونفسيه بيتحدو حتي الضغوط اللي ملهاش حد معين ومش بتنتهي . انا مش عارف انا بحب البلد ولا لا بس انا مصري

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق