بحث هذه المدونة الإلكترونية

الثلاثاء، 1 نوفمبر 2011

رساله السماء للارض ومن الارض للسماء

هو صحيح الهواء غلاب ماعرفش انا ..
كلمات : بيرم التونسي والحان : زكريا احمد
........................................................................
النور مطفي وانا ماسك صدري بدون الصوره
بطلت اشيل الوحده جوايه
بطلت احب الحزن ف عنيا
وف النهايه بطلت اموت
الحمد لله انا ابتديت اخرف
الدنيا نور جدا
والجو واضح للكتابه
الحروف مترصصه جوه دماغي
والسؤال المستخبي ف الاجابه
قالي حاضر يعني لا
قالي ان الشر موجود قبل مني
قالي فاهم قولت مجبور
واللي مجبور بيتوجع
الطريق كان بين اديا وفجاه تاااااااااااه
والسؤال نفس السؤال هو ليه الناس بتخلص
...............................................................................
يامه نفسي اعمل اعظم لحن فالوجود .. ويكون سهل جدا لدرجه ان كل الناس ممكن تغنيه وتحفظه بسهوله
البنت ام قلب بيضحك اوي " سهيله " هي كمان عندها حلم مايختلفش عن حلمي كتير حلم البنت دي " ان الناس تبتسم "
تخيل بنت في مصر نفسها الناس تبتسم بس طبعا اتصدمه جدا بالواقع والناس والاساله المتخلفه اللي زي مثلا ( انتي تبع حزب ايه .. ايه اللي وره الحكايه دي .. الــــــــــخ )
ولانها تربيه منير وفيروز قرارت تكمل ... لما كنت بسمعها وهي بتحكي كنت مركز اوي اني ماقولهاش علي علاج واتفرج هي هاتعمل ايه
وهي قرارت تواصل الحمله الطيبه دي .. فا بما اني من هذا الجنس البشري اللعين قرارت اشكرك جدا علي احساسك بالناس .
.................................................................................
اما بقي شادي الولد اللي اتربه و اتعلم ازي يكون بشري " اتعلم لوحده " احب اقولك بكل صراحه انا بحبك يا صحبي جدا لانك عرفت تبقي معجزه
.................................................................................
ولكن البنت اللي بتخاف "خ" من الناس احب اقولها انتي بنت قويه بس مش واخده بالك .. اتفرجي علي شريط الشهر اللي فات وقرارتك كلها
هتشوفي شجاعه بس انتي محتاجه بس تتعلمي تبصي علي الهدفه بنظره مختلفه يعني " بصي علي حدفك بقوه اكتر "
...............................................................................
اما انا فا قد امتلاء فؤادي بالهواء ..... وشربت حتي تداعت علي امري الاساله
من يكون ولمن يكون ومن يتبع هذا الفتئ الطائش
انا الحنين للبر .. وسعات دفاء فالشتاء
وسعات ونس للناس وسعات مافيش
..............................................................................
الان استمتع بصوت ام كلثوم واغنيه هو صحيح الهواء غلاب ماعرفش انا
واتملي شكر للحظه الهاديه دي
" سعات بعرف ان الاغنيه اللي هاعملها هاتعجب الناس وسعات بعرف ان التدوينه هاتعجب الناس "
بس الاكيد اني لما بعمل مزيكا مش بفكر فالناس
الحق ام كلثوم بتقول ايه :
يا قلبي آه
الحب ورآه
أشجان والم
واندم واتوب
وعلى المكتوب
ما يفدش ندم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق